Normal_sfeerbeeld_les_in_vso

Donderdag 12 oktober vond training curriculumontwerp voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs plaats. In deze training van KPC Groep leren scholen hoe zij werkbare leerlijnen ontwikkelen, passend bij hun school en visie

Veel scholen vinden het werken met leerlijnen lastig. Ze ervaren leerlijnen als eindeloze reeksen van leerdoelen, waarin het onmogelijk is om overzicht te houden. Het gevolg? Leerlijnen blijven onbenut en docenten trekken hun eigen plan. Hiermee schieten de leerlijnen hun doel voorbij. Leerlijnen zijn immers bedoeld als structuur voor je lessen, voor de beoordeling van leerlingen én voor het monitoren van schoolkwaliteit. En in het beste geval vloeien de leerlijnen voort uit de visie van jouw school.

Omgaan met paradoxen 

 In onze training leren wij scholen voor praktijkonderwijs en vso hoe zij leerlijnen op een optimale manier kunnen (door)ontwikkelen. Er zijn namelijk nogal wat paradoxen die gerelateerd zijn aan leerlijnen. Zo wil je als school dat je leerlijnen volledig en genuanceerd zijn, maar moeten de leerlijnen wel compact genoeg zijn om overzicht te bieden. Als schoolleider wil je wellicht dat de docenten de leerlijnen ontwikkelen, maar je wilt docenten tevens behoeden voor discussies over iedere punt en komma. En een laatste paradox is die van de beoordeling: je wilt objectief beoordelen, maar tegelijkertijd rekening houden met individuele verschillen tussen leerlingen. Welke keuzes maak je hierin en welke visie ligt daaronder? Hoe stuur je de curriculumontwikkeling aan als teamleider? Van welke bronnen kan je gebruik maken? Met welke regelgeving heb je te maken?

Samenwerken met KPC Groep

Vanuit onze begeleidingservaring met Pro en VSO in het werken met leerlijnen kennen we de problemen van binnenuit en reiken we oplossingen aan. Onze werkwijze is zeer nuchter: we werken toe naar wat werkt.

Bekijk hier de training Curriculumontwerp: van leerlijn naar certificaat in Utrecht. Deze kan ook geheel op maat op jouw school worden verzorgd.