Normal_img-20230927-wa0005

De leesresultaten staan al jaren onder druk. Veel scholen willen stappen zetten in het verbeteren van begrijpend leesonderwijs.  Dit in samenhang met andere taal- en OJW-domeinen in plaats van een vak apart. Synergie dus. De hamvraag is: hoe doe je dat en hoe breng je die samenhang aan?  Daarover organiseerden Marjolein van Oenen en Anneleen Mulder afgelopen week een KPC- webinar.

Hierin gaven de beide netwerkpartners van KPC Groep veel praktische handreikingen om begrijpend lezen te integreren in de thematische aanpak van het curriculum. Marjolein: “Wat we óók wilden overbrengen is dat het puur genieten is voor leerlingen én leerkrachten om verhalen en teksten te verbinden aan spreek- en schrijfopdrachten bij thema’s. De eerste stappen zetten hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.”  Anneleen vult aan: “In het webinar hebben we de deelnemers laten ervaren hoe kinderen leren taal te gebruiken in betekenisvolle situaties en wat aandachtspunten zijn als je binnen je team met een thema aan de slag gaat. Taal is een middel om je kennis van de wereld te vergroten. Daarom is het zo belangrijk in de lees- de taalactiviteiten de inhoud centraal te stellen. Waarover gaan we lezen? Dat zorgt voor motivatie en leesplezier en stimuleert leerlingen de betekenis van een tekst te ontdekken.”

Energie

Ongeveer 20 deelnemers namen aan het webinar deel onder wie veel leerkrachten. Anneleen: “Het was fijn dat er veel interactie was in de breakout-rooms. Mensen kwamen met veel energie hieruit terug.”  Die energie kwam ook naar voren uit de eerste feedback die Marjolein en Anneleen kregen. Enkele reacties  van deelnemers in de chat: ‘ik vond het superinteressant en informatief’; ‘veel direct bruikbare informatie’, ‘veel zin om hiermee aan de slag te gaan’. 

Concrete stappen

Marjolein en Anneleen kijken mede door de positieve geluiden  met tevredenheid terug op het webinar.  “Het was superfijn om dit samen met Anneleen te doen. Door onze ervaring en kennis bij elkaar te brengen konden we bepaalde onderdelen echt verdiepen en de deelnemers wegwijs maken bij het verbinden van begrijpend leesonderwijs en thematisch onderwijs. Er sijpelt veel wetenschappelijke kennis door naar de scholen  en die willen zeker stappen zetten maar ze weten niet altijd hoe ze dat concreet moeten aanpakken en hoe ze moeten beginnen. Daarom dit initiatief. En mogelijk is dit webinar voor herhaling vatbaar.”

Anneleen tot slot: “De boodschap die we leerkrachten ook mee willen geven: wees je bewust van je eigen vakmanschap. Ga het gewoon doen, leer van elkaar en verdiep je kennis van bijvoorbeeld de leerlijnen. Zo ontwikkel je verder je vakmanschap.”

Hier meer over de visie van waaruit Anneleen en Marjolein scholen ondersteunen bij het verbeteren van taal- en leesonderwijs