Normal_pexels-cottonbro-6686443

Deel 1 van Spreekbeurt de podcast met Jozua Pentury, ofwel Jooz, kon je gisteren al lezen op de Nationale Onderwijsgids. Vandaag gaan we verder waar we waren gebleven, namelijk bij het beantwoorden van een aantal cruciale vragen van Jooz. Aan wie vertel je bijvoorbeeld het ongenuanceerde geschiedenisverhaal van a tot z? En moeten scholen, ongeacht de leeftijd van de leerlingen, in detail treden over de verschrikkelijke onderwerpen die diverse culturen en samenlevingen hebben meegemaakt in de geschiedenis?

Jooz is van mening dat het van groot belang is om de huidige geschiedenisboeken eens goed te evalueren. "Ik ga graag in gesprek met de mensen die de boeken schrijven. Het is natuurlijk allemaal geen Disneyverhaal, maar ik snap ook dat het opvoedkundig niet verantwoord is om bepaalde dingen aan kinderen in groep 4 te vertellen." Feit blijft, in Jooz zijn optiek, dat context grotendeels ontbreekt.

Leerlingen en geschiedenisdocenten weten van niets

Als artiest geeft Jooz ook met enige regelmaat workshops, over spoken word of rap, binnen het onderwijs. Recentelijk was hij te vinden op een middelbare school waar leerlingen tussen de 12 en 14 jaar aanwezig waren. Die zijn zich redelijk bewust van de maatschappij en samenleving. Maar toch zijn ze nog altijd geschokt als Jooz zijn video over de Molukse geschiedenis laat zien. Vaak weten ze namelijk niet eens dat de Molukse geschiedenis een onderwerp is dat binnen het Nederlandse onderwijs besproken kan en hoort te worden. En docenten? "Die weten het vaak ook niet. Die reageren vaak net zo geschokt als de leerlingen zelf.”

Subsidie zorgde voor meer aandacht voor Molukse geschiedenis in het Nederlandse onderwijs

In Jooz zijn zoektocht naar zichzelf en de Molukse geschiedenis raakt hij ook aan de praat met zijn vader. Die vertelde dat er vroeger wel veel aandacht was voor de Molukse geschiedenis in het Nederlandse onderwijs. Wat is er dan toch veranderd? Jooz legt uit: "Vroeger werd er een subsidie vrijgegeven om lessen te geven over Molukkers en erover te schrijven. En die pot is er niet meer." In die periode is er dus wel summier geschreven over de Molukse geschiedenis, maar ook daar ontstaat een nieuw probleem. Deze teksten en boeken zijn namelijk niet geschreven door Molukkers. De verhalen worden dan ook altijd maar eenzijdig belicht; een fenomeen dat zich voordoet omtrent de hele Molukse geschiedenis in het Nederlandse onderwijs.

Context geeft begrip

Wat met name gebrekkig is in de geschiedenisboeken en -verhalen is context. Want, zoals Jooz zelf zegt: "Als je context vertelt aan mensen, dan heb je veel meer begrip. Er zijn namelijk zo veel mensen die geen begrip hebben voor Molukkers. Want ze weten het simpelweg niet. Terwijl als je ze de volledige context geeft, dan heeft iedereen begrip voor de Molukse gemeenschap."

De toekomst van geschiedenisboeken?

Na alle besproken punten in deze podcastaflevering rest er één belangrijke vraag: hoe ziet Jooz de toekomst van inclusieve geschiedenislessen in het Nederlandse onderwijs? Denkt hij dat we op een punt komen dat dit 'goed' komt? Jooz: "Alles komt goed, linksom of rechtsom. Maar het heeft voornamelijk met onszelf en onze instelling te maken. Zolang de geschiedenisboeken het verhaal niet vertellen, dan doe ik het wel. Maar het is wel belangrijk dat mensen betrokken blijven, en het verhaal blijven delen."

Wil jij het volledige gesprek met Jozua Pentury over de Molukse geschiedenis in het Nederlandse onderwijs beluisteren? Luister dan naar onze podcast op Spotify!

We zijn natuurlijk ook erg benieuwd naar jouw mening over het belang van inclusieve geschiedenislessen in het Nederlandse onderwijs. Hoe belangrijk zijn dergelijke lessen in het onderwijs? En hoe kan je als docent of onderwijspersoneel een omgeving creëren waar wel de volledige context rondom de geschiedenis wordt gedeeld? Deel jouw ervaring met ons via de reacties!

Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer